De overdracht van bosgrond vindt plaats in twee fasen: Fase 1 is de koopakte, fase 2 de notariële akte. Uiteindelijk zorgt de notaris voor de juridische, financiële en kadastrale verwerking van de overdracht.
Zijn de koper en verkoper tot overeenstemming gekomen, dan wordt een (voorlopige) koopakte opgesteld. Dit is een beknopt document, met in ieder geval de beschrijving van het perceel, de namen van de koper en verkoper, het overeengekomen bedrag en de eventuele voorwaarden. Dit document wordt ondertekend door de koper en verkoper. Beiden ontvangen een authentiek exemplaar, net als de notaris. Dit exemplaar kan gezien worden als de opdrachtbevestiging voor de notaris.
Vervolgens kan de notaris de overdrachtsakte (eigendomsakte) op gaan stellen. Na goedkeuring van het concept geeft de notaris aan hoeveel geld er gestort dient te worden op de ‘derden gelden rekening’ van de notaris. De dag voor de officiële overdracht moet het geld op de rekening staan.
De overdracht vindt plaats op het kantoor van de notaris. Indien een van de partijen niet aanwezig kan zijn, kan er worden gewerkt met een volmacht. Dat houdt in dat de notaris een aanvullend document opstelt waarin jij aangeeft dat een medewerker van het notariskantoor uit jouw naam mag tekenen. Deze volmacht dien je wel te ‘legaliseren’ bij een andere notaris. Legaliseren wil zeggen dat een willekeurige notaris jouw identiteit moet checken aan de hand van je paspoort. Deze handeling kan extra geld kosten.
Eén of twee dagen na de overdracht krijgt de verkoper het afgesproken bedrag uitgekeerd.